07-06-2012 21:47

Astronomische keuze bij Bio-Planet

Deze middag ben ik met enkele collegaatjes naar Bio-Planet geweest (www.bioplanet.be). Als we al ergens steviazaadjes, seleniumsupplement en speltmeel kunnen vinden dan is het daar. (bij wijze van waarschijnlijk veel te subtiele verwijzing vermeld ik alles met een s, als eerbetoon aan de “woar kannik de soiker vinde? Antwoord: Bij de S” grap van Filip Goebels, die ooit Bio-Planet’s grote broer Colruyt onveilig maakte)

Hetzelfde gevoel van verlorenheid had ik vandaag bij Bio-Planet. Onder de noemer “goed voor mens en dier” kan je hier voor zowat elk voedsel een volkoren, suikervrij, fair-trade en/of veganistisch alternatief vinden. En daar stond ik dan. Op zoek naar koekjes om mee te geven met de kids.

Twijfelend van de ene themagang naar de andere: ga ik voor vrij van melk, boter en eieren, de versie met stevia in plaats van suiker of voor speltkoekjes ter vervanging van het te mijden tarwe. De ingrediëntenlijst bracht alleen maar meer twijfel: 1. de veganistische koekjes bevatten belachelijk veel rietsuiker en hebben een hallucinant caloriegehalte, 2. de speltkoekjes bestaan nog steeds voor een overgroot deel uit tarwebloem, 3. de Steviakoekjes konden beter maltodextrine (moutstroop) koekjes genoemd worden.

En eerlijk (en met oprechte excuses voor ouders die zich herkennen), mijn kindjes zelfgemaakte koekjes meegeven doet me terugdenken aan de klasgenootjes die thuis uit principe geen TV hadden: bewonderenswaardig maar een beetje zielig. Begrijp me niet verkeerd. Mocht ik een happy baker zijn met perfecte bakseltjes dan zou ik niet twijfelen. Mijn gezonde misbaksels zouden echter op hoongelach onthaald worden. Met het einde van mijn middagpauze in zicht ben ik voor steviakoekjes gegaan, ook al zijn deze niet bio. De komende weken zal de kroost Activa met aarbei, kokos of chocolade proeven.
De suikervrije “prinsen”’koekjes van Cereal vonden ze alvast lekker maar die zijn vrij duur. We zullen wel zien. Ah ja, een zelfde verhaal heb ik ook over de ontbijtgranen.

Bio-Planet was achteraf bekeken zoals een Iraanse film uit 1976: heel interessant maar je moet er potverdorie je hoofd bijhouden. Een smartphone voedselzandloper app zou soelaas kunnen brengen, een voedselzandloper icoontje op “geschikt” voedsel zou al helemaal de max zijn. Iemand?

—————

Terug


Contact

Kookollegas