13-06-2012 20:34

Vol au vent à la zandloper

Wat ik niet geschrapt krijg uit het weekmenu, op gevaar af van muiterij, zijn de donderdagfrietjes. Maar ik doe wél mijn best om dat goudgele gevaar zo goed mogelijk te begeleiden. Op woensdag eten we frittata (zie beneden) waardoor ik tijd heb om al voor donderdag te koken. Om de maagjes morgen al wat gezond te vullen heb ik ook soep gemaakt. Vervolgens heb ik mijn klassieke "snelle vol au vent" zo aangepast dat hij voedselzandloperproof is. En eerlijk, ik ben er echt tevreden over!

Voor 4 personen

Twee halve kipfilets
200 gram gehakt (gevogeltegehakt is beter maar de kids vinden dat daar te veel “harde bolletjes” in zitten)
1 blokje kippenbouillon (mager)
3 eetlepels speltbloem
200 ml soyamelk natuur
250 gram champignons

Een snuifje oregano
250 ml water
1 eidooier
3 eetlepels soyaroom

Voor meer smaak bak ik de champignons, reepjes kipfilet en balletjes in een grote pan, zonder vetstof.  De champignons snij ik in kwartjes omdat ze zo meer smaak behouden dan in schijfjes. Eens alles gebakken voeg ik water, het bouillonblokje en oregano toe. Een temper van de soyamelk en de bloem (in een potje mengen tot er geen klontertjes meer in zitten) gaat hop mee in de pan. De saus wordt snel wit en dik.  Morgen net voor het opdienen zal ik nog een eierdooiertje en wat soyaroom aan toevoegen, en op mijn bord mag ook een drupje citroen, en daarna: smullen!

Nog snel een fotootje van mijn frittata met paprika, boontjes en worteltjes. Snel recept: groentjes stomen, opbakken, vuur uit en eitjes erop laten stollen en dan nog 15 minuutjes in een oven van 180°. Een zegen voor kliekjes en kroost

Frittata met worteltkes, paprika en boontjes

—————

Terug


Contact

Kookollegas